Sari la conținut

Istoria blocurilor – arhitectura comunistă şi capitalistă

Blocuri vechi si noiArticol publicat în 2016 şi modificat în mai multe rânduri după cum progresează cercetarea personală. Ai informaţii de adăugat sau vreo opinie contrarie? Lasă un comentariu în josul paginii.

Capitole:
Primele blocuri din lume
Primele blocuri din România
Blocurile din U.R.S.S.
Blocurile din ţările capitaliste
Blocurile din România comunistă
Blocurile de după 1990 şi haosul urbanistic

Vedeţi şi: clădirile megalitice ale lui Ceauşescu şi în special hărţile cu anul construcţiei blocurilor.

Statistică

Unii oameni cred că blocurile au fost inventate de comunişti. GREŞIT. Regimul comunist NU a inventat blocurile ci a extins invenţia la scară largă. Aproape 3 milioane de apartamente s-au construit în perioada comunistă, mi-e greu să estimez cât % stau la bloc în oraşele mici, dar la nivel naţional cam 40% locuiesc la bloc (conform Ziarul Financiar, nu înţeleg cum au obţinut suprafeţele din articolul respectiv, sunt greşite, exagerate, fie includ balcoanele, fie exclud garsonierele, etc).

Populaţia municipiului Bucureşti: 2.067.545 (1992), 1.926.334 (2002), 1.883.425 (2011). Am făcut o bază de date Excel care la Bucureşti conţine peste 9000 blocuri comuniste în Bucureşti, având în total aproximativ 20700 scări şi 640.000 apartamente +/- 1%, în care stă cam 85% din populaţia oraşului. Am reuşit să identific numărul de camere la peste 90% din apartamente şi am obţinut următoarea distribuţie:

Distribuţia în Bucureşti: garsoniere 18%, 2 camere 41%, 3 camere 34%, 4 camere 7%. Estimez 2,8 persoane pe apartament şi 20 m² de persoană (1992), suprafaţa medie a unui apartament la 55 m².

Distributia în oraşele mici: garsoniere 12%, 2 camere 55%, 3 camere 30%, 4 camere 3%. Estimez 3 persoane pe apartament şi 15 m² de persoană.

(estimările cu persoane s-ar putea să nu fie corecte datorită numărului necunoscut de persoane cu domiciliul în oraşe mici dar care ocupă apartamente în Bucureşti, în locul numarului tot necunoscut de persoane care lucrează în străinatate).

Primele blocuri, Haussmann şi Le Corbusier

Istoria blocurilor a început în Imperiul Roman, unde cei bogaţi locuiau în case unifamiliare (Domus) iar cei săraci locuiau în blocuri care aveau între 3 şi 8 etaje (Insula). Ruine ale acestor blocuri romane s-au păstrat până în ziua de azi, dar aceste ruine erau cele mai solide şi luxoase blocuri, se presupune că majoritatea blocurilor romane erau construite din lemn sau cărămidă nearsă, iar locatarii trăiau în permanenţă sub riscul de incendiu sau prăbusire. Augustus a limitat înălţimea blocurilor la 21 metri, urmând ca împăratul Nero să reducă limita la 18 metri după Marele Incendiu al Romei. Dar ca şi în prezent, unii constructori încălcau legea construind blocuri mai înalte. Sursa: Wikipedia şi romaninsulae.weebly.com.

Blocurile au reapărut în secolul 17, în special în Olanda unde datorită taxelor pe faţada clădirilor, lumea a fost nevoită să construiască imobile lungi şi înalte, cu faţade înguste, ele fiind locuite de mai multe familii (sursa: myfoodandhappiness.com).

Napoleon al III-lea, primul preşedinte al Franţei ales în 1848 l-a însărcinat pe Baronul Haussmann pentru a reconstrui Parisul, pe atunci un oraş medieval dominat de străzi înguste şi întortocheate, cu clădiri înalte în stare avansată de degradare. Haussman a lucrat la reconstrucţia Parisului între 1853 şi 1870, după care a fost dat afară, dar proiectele sale au continuat pânâ în 1927.

Haussmann e faimos pentru blocurile de apartamente, cu faţade reglementate să aibă aceeaşi înălţime, culoare şi materiale. Blocurile Haussmann au 6 etaje, parterul e ocupat de magazine sau birouri, mezaninul adeseori tot magazine sau birouri, etajul 2 are cele mai luxoase apartamente, etajele 3, 4, 5 au alte apartamente, etajul 6 e mansardă cu acoperis la 45 grade, destinat servitorilor deoarece se urca pe scări. Lifturile au devenit populare spre sfârşitul secolului 19.

Dacă vă uitaţi pe Google Maps la Paris puteţi vedea că blocurile Haussmann sunt adeseori construite pe limita proprietăţii, cu calcane lipite spate-în-spate, apartamentele au ferestre doar pe faţada stradală sau într-o curte interioară. Acest stil NU e inventat de Hausmann, ci exista din antichitate, dar Hausmann a folosit acest stil la scară largă în Paris. Şi în România sunt blocuri interbelice care umplu parcelele de teren şi au geamuri doar la stradă şi curtea interioară, iar în rest calcane, vedeţi în Bucureşti zona dintre Bulevardul Regina Elizabeta şi strada Constantin Mille.

Haussmann apartments

În 1925 arhitectul Le Corbusier a prezentat Plan Voisin care implica demolarea unei mare părţi din Paris la nord de Sena şi construirea unor blocuri de apartamente cu 60 etaje amplasate pe o reţea de străzi ortogonală, înconjurate de mult spaţiu verde. Planul nu a devenit realitate (din fericire) dar conceptul de „blocuri în parc” a schimbat dezvoltarea tuturor oraşelor din Europa (şi nu numai), din clădiri care umpleau parcelele de teren în clădiri individuale înconjurate de spaţiu verde.

Primele blocuri din România

În centrul vechi al Bucureştiului sunt clădiri de 3-4 etaje din secolul 19 care dacă erau ocupate de mai multe familii se pot considera blocuri. Casa Resch / Hotel Englez construit în 1856 parter+7 etaje, fiind şi cea mai veche clădire de pe lista imobilelor expertizate seismic. O fi având lift? Sursa: arcgis.com.

Denumirea de „bloc” a devenit populară în perioada interbelică. Primul bloc cu apartamente de vânzare a fost construit în 1922 pe Calea Victoriei colţ cu Strada Frumoasă, după ce în 1921 a fost reglementată pentru prima dată problematica indiviziunii în cazul imobilelor colective (să înţeleg că anterior puteai fi proprietar doar pe întreaga clădire şi închiria apartamente?). Sursa: evz.ro.

Dezvoltarea rapidă şi înmulţirea maşinilor a dus la apariţia planurilor de sistematizare. Numeroşi proprietari din zonele centrare au fost expropriaţi. Investitorii imobiliari cumpărau case în zonele centrale pe care le demolau şi construiau blocuri. Imobilele construie după anii ’30 pe Calea Victoriei au faţada retrasă cu câţiva metri faţă de imobilele anterioare, exemplu Grand Hotel du Bulevard sau la nr. 206. La fel şi pe strada C. A. Rosetti şi încă câteva străzi, pentru a permite lărgirea străzilor după ce toate casele vechi ar fi fost demolate.

În anii ’20 s-a construit Bulevardul Lascăr Catargiu, iar în anii ’30 bulevardele Dacia, Gheorghe Magheru, Nicolae Bălcescu şi Brătianu care (pe poza din avion din 1943 se vede bulevardul Brătianu întrerupt de case vechi încă neexpropriate).

Ploieştiul de asemenea a fost sistematizat prin construirea Palatului Culturii (1906-1933) şi Halelor Centrale (1930-1935).

La începutul secolului 20, Bucureştiul era supranumit „Micul Paris”, dar începând cu anii ’20 se poate observa influenţă americană, blocuri cu arhitectură Art Deco din ce în ce mai înalte şi cu retrageri succesive la etajele superioare ca în New York, plus că majoritatea maşinilor care circulau în perioada interbelică erau de provenienţă americană.

Dacă în America criza din 1930 a pus capăt construcţiei de zgârie-nori pentru aproape 3 decenii (puteţi vedea AICI că cele mai înalte 20 clădiri din America în 1960 datează din <1933), în România ritmul construcţiilor s-a accelerat în anii 1930 comparat cu anii 1920.

Palatuil Telefoanelor a fost prima clădire din România construită pe schelet metalic asemănător zgârie-norilor. Având 10 etaje şi 52,5 metri înălţime, a fost cea mai înaltă clădire din Bucureşti din 1934 până în 1956. În perioada interbelică au mai fost construite cel puţin alte 3 clădiri cu schelet metalic: imobilul Adriatica, extindere sediul Societăţii Generale de Gaz şi Electricitate, Palatul CFR.

Cel mai înalt bloc de locuinţe a fost Carlton, având parter + 12 etaje + mansardă, 47 metri înălţime. A fost construit în 1936 şi s-a prăbuşit la cutremurul din 1940. Alte 3 blocuri au 12 etaje fără mansardă (aproximativ 44-45 metri înălţime): Hotel Ambasador (Bulevardul Gheorghe Magheru nr. 10), blocul Calmanovici (Calea Victoriei nr. 25) şi blocul Pherekyde (Bulevardul Nicolae Bălcescu nr. 24).

Rămâne de găsit şi cercetat legea construcţiilor interbelice, să înţeleg de ce majoritatea blocurilor (dar nu toate) au retrageri la etajele superioare. Blocul Carlton avea corpul principal de 12 etaje fără retrageri, însă se continuă cu un corp de 7 etaje cu ultimul etaj retras. Blocul Tehnoimport (avariat în 1977, vedeţi crăpăturile în formă de X pe pereţii faţadei), are corpul principal cilindric de 10 etaje fără retrageri, însă se continuă cu 2 corpuri de 6 etaje cu ultimul etaj retras. Blocul de pe Strada Italiană nr. 7 are faţada principală verticală pentru 7 etaje, etaj 8 retras mansardă, şi în timp ce faţada laterală are nişte retrageri foarte ciudate începând cu etajul 3.

În spatele faţadelor Art Deco adeseori simetrice şi cu elemente repetitive se ascund apartamente neergonomice, camere cu unghiuri strâmbe, unele apartamente au vedere doar la curtea interioară, unele camere nu au geam, etc. Arhitecţii interbelici puneau accent pe a satisface dorinţele clienţilor şi nu pe respectarea normelor, proiectând blocuri care să umple în întregime parcelele de teren, adeseori cu forme neregulate. Stâlpii subdimensionaţi şi nealiniaţi în plan orizontal, uneori nici în plan vertical datorită etajelor superioare retrase, plus faţadele cu bovindouri şi alte decoraţiuni grele, le-au făcut vulnerabile la cutremure. Nu e de mirare că 30 blocuri interbelice s-au prăbuşit la cutremulul din 1977 (împreună cu 3 clădiri comuniste) iar alte câteva sute au fost avariate şi sunt în pericol iminent de prăbuşire la următorul cutremur mare.

Exemplu de bloc care umple of parcelă triunghiulară: Ion Câmpineanu nr. 13

Exemplu de apartament neregulat, sursa: www.storia.ro/oferta/parter-3-camere-nicolae-balcescu-stradal-IDfyW6.html

STERGE: În Ploieşti, blocul Aroma (Strada Unirii nr. 8) este singurul bloc de 4 etaje cu lift, are 12 apartamente si a fost construit la sfârşitul anilor 1930. Un alt bloc de 4 etaje a fost construit la sfârşitul anilor 1930 lipit de vechea primărie şi a fost demolat după 1977 odată cu primăria, nu ştiu dacă avea lift. Lifturi mai există şi în blocul Băncii Comerciale pe Tache Ionescu din 1926, hotelul Central din 1928 s-ar putea să fi avut şi el lift.

Poze facute in anii 1930 de pe blocul Belvedere de 10 etaje. armyuser.blogspot.com/2009/12/bucurestii-vazuti-de-la-etajul.html

Evoluţia apartamentelor interbelice

La începutul secolului 20 înălţimea tavanelor era în jur de 3-4 metri în funcţie de bogăţia proprietarului, pereţi din cărămidă şi plafoane din bârne de lemn şi ulterior profile metalice (unii le confundă cu şine de cale ferată), ferestrele erau adeseori înguste şi înalte, cu arcade de cărămidă în partea superioară pentru distribuirea greutăţii faţadelor deoarece la vremea respectivă betonul era scump şi nu foarte rezistent.

În anii 1930 a apărut arhitectura modernistă Art Deco, caracterizată prin forme geometrice dreptunghiulare şi rotunde, geamuri late şi cu înălţime redusă, şi linii pe faţade care se întindeau pe toată lungimea şi înălţimea blocurilor. Înălţimea tavanelor s-a standardizat la 280-290 cm + plafon 25-30 cm. Blocurile se construiau cu stâlpi de beton armat şi pereţi de cărămidă.

Majoritatea apartamentelor interbelice sunt construite cam aşa: din scara principală se intră într-un antreu mic, din care se intră într-un hol mare cât o cameră (cu sau fără geam la exterior) şi eventual în bucătărie, din care se intră în camera dining şi într-un alt hol care duce la 1-2-3 dormitoare şi baie. Din dining (uneori şi din antreu) se intră în bucătărie, din care se iese într-un alt hol cu o cameră de 5-8 mp destinată servitorului şi WC (uneori camera servitorului şi WC-ul de serviciu sunt accesibile doar din scara de serviciu fără legătură cu apartamentul).

Fiecare cameră are 15-20 metri pătraţi, uneori chiar mai mult, alteori mai puţin datorită constrângerii rezultate din forma neregulată a terenului sau a necesităţii retragerilor de la etajele superioare. Din acest motiv e greu de stabilit câte camere are fiecare apartament.

Dacă e să număr orice încăpere de minim 10 metri pătraţi exceptând bucătăria, majoritatea apartamentelor au 3 camere (70-100 mp), 4 camere (90-150 mp), 5 camere (140-200 mp). Există şi apartamente cu 2 camere (40-60 mp) şi garsoniere de 30-40 mp, acestea având o singură intrare din scara principală fără acces la scara de serviciu. În Bucureştiul interbelic domină 4 camere, în alte oraşe domină apartamente mai mici.

Blocuri interbelice există cu până la 8 etaje în Braşov, 5 etaje în Constanţa, 4 etaje în Ploieşti. (ştie cineva care e înălţimea maximă atinsă de clădirile interbelice în alte oraşe?) Diferenţa este că oraşele mici nu obligau constructorii să facă retrageri la etajele superioare ca în Bucureşti,

Strada Jean Louis Calderon nr. 36 se află un bloc parter + 4 etaje + mansardă. Zetu Harrys (romania-interbelica.com) a publicat planul original al blocului, pe care puteţi vedea 2 scări principale, 2 scări de serviciu, fiecare deservind 2 apartamente pe palier, toate cu 4 camere. Un locatar a avut bunăvoinţa să îmi trimită planul unui apartament, în care puteţi vedea 3 camere plus hol, de 15-19 metri pătraţi, plus dependinţe totalizează 92 metri pătraţi.

Am găsit planul unuia din etajele intermediare ale blocului Wilson (Bulevardul Nicolae Bălcescu nr. 25): în sensul acelor de ceasornic sunt 3 scări, una cu 1 patru camere şi 1 două camere; alta cu 2 trei camere şi 2 garsoniere; altă cu 1 patru camere şi 6 garsoniere. Pe lângă cele 3 scări principale, alte 2 scări de serviciu deservesc apartamentele (5), garsonierele având o singură intrare.

Dacă în ziua de azi ultimul etaj include uneori apartamente supradimensionate numite „penthouse” (un apartament cât 2 apartamente de la etajele inferioare), la începutul secolului 20 ultimele etaje erau retrase, având apartamente mai mici, iar ultimul etaj (mansardă) era destinat servitorilor sau spaţii de depozitare, accesibile doar prin scara de serviciu. Alte spaţii de depozitare se aflau la subsol. De-a lungul timpului, aceste spaţii de depozitare de la mansardă şi subsol au fost dotate cu baie, devenind garsoniere, uneori sub 20 mp.

Sunt totuşi câteva blocuri din perioada interbelică cu apartamente luxoase la ultimul etaj, de exemplu blocul de pe Nicolae Bălcescu 7-9 (1935), cel din poza de mai sus de lângă blocul Carlton. Ar fi interesant de găsit planurile fiecărui etaj, sunt curios de compartimentarea etajelor retrase, sau dacă cititorii acestui articol au vizitat blocurile, îl rog să ne dea informaţii.

Exemplu: Strada Tudor Arghezi nr. 28 la etajul 6 din 7 se află un apartament penthouse de vânzare, amenajat cu 7 cabinete medicale, dar 2 au mai puţin de 10 metri pătraţi. Câte „camere” consideraţi voi că are apartamentul? (etajul 7 este probabil de depozitare).

În Sibiu, pe Strada Andrei Şaguna nr. 6 un bloc P+2 cu 6 apartamente, unul se vinde: de 174 mp, compus din 4 camere fiecare de 24-30 mp şi altă cameră (dining) de 18 mp.

A locui la bloc era un lux

Ţinând cont că din populaţia României de 15.872.624 locuitori la recensământul din 1948, 12.159.485 (77%) locuiau în mediul rural, doar 3.713.139 (23%) locuiau în medul urban, din care mulţi locuiau în mahalale la marginea oraşului fără apă curentă, canalizare sau curent electric, a locui la bloc în centrul oraşului era un lux pe care foarte puţini şi-l puteau permite.

Apartamentele din Bucureştiul interbelic fiind destinate clasei superioare, variau de la garsoniere de 30 mp până la 5 camere de 200 mp (chiar şi mai mari, în cazul vilelor cu 1-2 etaje unde fiecare etaj e un apartament).

Unele blocuri interbelice au parcări subterane şi săli de cinema (azi uşile garajelor sunt ruginite, nefolosite, aş vrea să ştiu când au fost abandonate garajele şi din ce motiv, deşi probabil motivul a fost că au devenit inutilizabile de maşinile de azi prea mari).

Unul puţinele blocuri interbelice a cărui parcare subterană este încă în uz (Strada Vasile Conta)

Locuinţe muncitoreşti

Diverse instituţii private şi de stat au construit o serie de parcelări de locuinte-tip de la sfârşitul secolului 19 până în 1948, pentru muncitori şi funcţionari publici. Societatea Comunală pentru Locuinţe Ieftine Bucureşti a activat între 1 ianuarie 1911 şi 11 iunie 1948, edificând 24 parcelări totalizând peste 4000 locuinţe. Altele au fost Casa Construcţiilor (cunoscută pentru cartierul Vatra Luminoasă unde domină case înşiruite cu sufragerie plus bucătărie la parter, şi 2 dormitoare plus baie la etaj, suprafaţă utilă aproximativ 60-70 mp), Căile Ferate Române, Uzinele Comunare Bucureşti, Fabrica de Uleiuri Phenix, Consiliul Comunal, etc.

Parcelări în Bucureşti, sursa: arhitectura-1906.ro

Parcelarea Vatra Luminoasă (1934-1948) şi Independenţei 1930-1933 (sursa: armyuser.blogspot.com)

Alte exemple: cartierul muncitoresc Hunedoara, colonia Petroşani, colonia Mărgineanca începută în 1939 conform Wikipedia care ulterior a devenit oraşul Plopeni), construcţia lor continuând în primii ani de comunism (sursa: simpara.ro). Acestea sunt formate din case individuale, case însiruite, şi blocuri cu 1 etaj.

Idei de locuinţe din panouri prefabricate au apărut în perioada regală de după cel de-a doilea război mondial (sursa: octavdoicescu.blogspot.com).

Mahalale

În perioada interbelică, majoritatea oamenilor locuiau în mahalale precum aceasta (Calea Şerban Vodă)

Blocurile din Uniunea Sovietică

În Uniunea Sovietică dreptul la proprietate a fost anulat în 1918, proprietarii devenind chiriaşi, cei care deţineau case mari au primit noi chiriaşi cu care să împarta casa.

Regimul comunist a început în anii 1920 construcţia unor blocuri masive, cu apartamente luxoase de până la 10 camere mari de 15-25 metri pătraţi şi înalte de 3 – 3,5 metri unde mai multe familii locuiau „la comun”. Ideea era să fie alocate 1 sau 2 camere fiecărei familii, 5 metri pătrati de persoană (dacă erau sub 5, puteai aplica pentru o nouă locuinţă), dar din cauza construcţiei lente şi migraţiei rapide către oraşe, lista de aşteptare a ajuns la 10 ani şi multe camere erau ocupate de 2 familii, cu partiţii de lemn sau „pod” atunci când tavanele înalte permiteau acest lucru. În unele cazuri, un apartament găzduia 50 persoane care împărţeau o bucătărie şi una sau două băi. Probabil condiţiile de viaţă sunt de neimaginat pentru oamenii de azi, dar locatarii acestor blocuri se bucurau că aveau apă la robinet, băi şi curent electric, lucruri rar întâlnite în Rusia interbelică, iar viaţa la comun le dădea un sentiment de siguranţă. Citiţi mai multe pe kommunalka.colgate.edu (un site educaţional cu tururi video prin apartamentele comunale).

Apartamente comunale din Rusia interbelică

După moartea lui Stalin în 1953, regimul Hruşciov a trecut la blocuri ieftine cu apartamente unifamiliare, cu 2-3 camere şi tavan înalt de 2,5 metri, iniţial construite din cărămidă, dar din anii 1960 panourile prefabricate au început să fie folosite la scară largă. Locatarii fiind din nou fericiţi că aveau intimitate, propria baie şi bucătărie, dar unii vedeau noile blocuri ca find urâte şi cu camere mici, preferând să locuiască în continuare în apartamentele comunale.

Blocurile din ţările capitaliste

Şi ţările din Europa de Vest, în special după cel de-al doilea război mondial, au lansat programe de locuinţe sociale, construind cartiere de blocuri cu mult spaţiu verde asemănător cartierelor comuniste,

Dar spre deosebire de Europa de Est unde comunistii au demolat casele şi centrele istorice pentru a le înlocui cu blocuri şi au mutat cu forţa la bloc locuitori din toate clasele sociale, în ţările capitaliste istoria e pretuiţă şi dreptul la proprietate e respectat, zonele centrale au rămas cu clădirile vechi iar complexele de blocuri de stat au fost construite la marginea oraşelor, aşa că dacă veţi vizita Europa prin tururi turistice sunt şanse mici să vedeţi aceste blocuri. Apartamentele au fost rezervate celor cu venituri reduse, majoritatea imigranţi, astfel complexele de blocuri au devenit ghetouri de minorităţi rasiale predispuse la infracţiuni. Multe blocuri au fost demolate după 20-30 ani (în special în Anglia, Olanda şi Statele Unite).

Marea Britanie a construit Council housing începând cu 1919, iniţial case duplex şi însuruite, dar şi blocuri după cel de-al doilea război mondial.

Franţa a construit Habitation à Loyer Modéré începând cu anul 1950.

Germania, Austria, Elveţia şi Olanda de asemenea au cartiere de blocuri cu mult spaţiu verde dar n-am găsit multe informaţii despre ele.

Cel mai de succes program de locuinţe sociale din Europa capitalistă este cel din Suedia. Miljonprogrammet conform Wikipedia s-au construit 1 milion de apartamente între 1965 şi 1974 (mi-e greu să cred, ar însemna aceeaşi rată de construcţie ca în România comunistă deşi populaţia Suediei e de 2,5 ori mai mică), apoi un astfel de program nu ar trebui să se încheie brusc, programul Miljonprogrammet probabil a avut succesor, deoarece văd blocuri construite recent. Danemarca, Finlanda, Norvegia şi Islanda de asemenea au construit multe blocuri.

În Italia şi Spania, de asemenea peisajul urban este dominat de blocuri, dar acestea sunt construite de dezvoltatori privaţi.

Cel mai spectaculos program de locuinţe de stat este cel din Singapore. Început în 1927 de Singapore Improvement Trust, a fost extins la scară largă de Housing & Development Board în 1960, iar în 1990 87% din populaţia ţării locuia în apartamente HDB (azi procentul a scăzut la 80% pentru că în ultimii ani au vândut multe parcele dezvoltatorilor privaţi). Şi aici există o limită maximă de venituri a familiei ca să aplici pentru un apartament nou subvenţionat de stat: $8000 în 1994, $10000 în 2011, $12000 în 2015 (peste venitul mediu), cine depăseşte limita poate cumpăra apartamente HDB la mâna a doua, ambii trebuie să aibă cetăţenie, asftel nu devin enclave rasiale ca în alte ţări. Vedeţi articolul meu Housing in Singapore.

Hong Kong de asemenea are un program spectaculos de locuinţe publice, în care locuieste aproximativ 50% din populaţia ţării. Vedeţi articolul meu Public housing in Hong Kong.

Blocurile din România comunistă

Articol dedicat: Evoluţia blocurilor comuniste (incluzând planuri de apartamente).

România se confrunta cu un deficit de locuinţe, agravat de distrugerile din timpul celui de-al doilea război mondial. Regimul comunist în frunte cu Gheorghe Gheorghiu-Dej a dat startul unei ere de dezvoltare rapidă, construind numeroase fabrici, determinând migraţia populaţiei de la sate la oraşe. Pe moment s-a încercat rezolvarea problemei redistribuind spaţiul locativ. Fostii proprietari ai imobilelor naţionalizate au fost obligaţi să se restrângă în una sau două camere şi să locuiască la comun cu noi chiriaşi repartizaţi. Unele apartamente au fost împărţite in 2, unul cu intrare din scara principală şi altul cu intrare din scara de serviciu. Această situaţie a persistat până prin anii 1970 când rata construcţiei de noi apartamente a crescut suficient de mult.

În anii 1950 construcţia de locuinţe colective era limitată la coloniile muncitoreşti în jurul fabricilor şi mici cvartale pe terenurile virane din oraşe, de exemplu Bucureştii Noi, Căţelu, Ferentari (blocurile roşii), Muncii (azi Basarabiei), de notat parcelările interbelice Floreasca, Pieptănari, Vatra Luminoasă, unde multe parcele erau încă libere, comuniştii le-au umplut cu blocuri.

De notat: un oraş în care o proporţie semnificativă de blocuri datează din anii 1950 este Hunedoara, unde datorită combinatului siderurgic, populaţia a crescut rapid, de la 7.018 locuitori în 1948 la 36.498 locuitori în 1956 şi 69.085 locuitori în 1966, apoi stagnând până la 81.337 locuitori în 1992. Reşiţa şi oraşele din Valea Jiului de asemenea au un număr mare de blocuri din anii 1950.

Cartierele anilor 1950 erau dominate de blocuri de 1-2-3 etaje cu camere înalte de aproximativ 2,8 – 3,0 metri şi faţade bogate în decoraţiuni. Fiindcă rata migraţiei de la sate către oraşe depăşea ritmul construcţiei de locuinţe, adeseori fiecare cameră era ocupată de către o familie.

Cămine de nefamilişti cu băi şi bucătării la comun, asemănătoare cu blocurile interbelice din Uniunea Sovietică, s-au construit în special în zonele industriale până în anii 1970.

Blocuri muncitoreşti în Petroşani din anii 1950
Blocuri muncitoreşti în Petroşani din anii 1950

Cartierul muncitoresc Ferentari, blocuri construite în 1945-1947 după unele surse sau 1949-1952 după alte surse. Sursa: merg.in
Cartierul muncitoresc Ferentari

Cartierul Floreasca
Cartierul Floreasca

Standardul din ~1958

Pentru a reduce costul per apartament şi a mări rata construcţiei de locuinţe, blocurile construite după 1958 au înălţimea camerelor redusă la 2,5 – 2,6 metri, pereţi de cărămidă de 10-20 cm cu stâlpi de beton la colţuri. Elementele prefabricate au început să fie folosite la scară redusă. Blocurile de 4 etaje au devenit dominante, iar cele turn aveau 7 etaje, ocazional 11 etaje (Floreasca, Calea Griviţei, Şoseaua Giurgiului).

Apartamentele au fost reduse la aproximativ 40-45 m² pentru 2 camere şi 55-60 m² pentru 3 camere, toate aveau 1 baie de dimensiuni reduse, doar apartamentele de 4 camere erau prevăzute cu 2 băi, dar erau o raritate (sub 1% din totalul apartamentelor construite).

Bulevardul Basarabia, observaţi îmbinarea blocurilor de 3 etaje din 1957 cu cel de 4 etaje din 1958

La sfârşitul anilor 1950 clădiri din zona centrală ale multor oraşe au fost demolate şi înlocuite cu blocuri pentru a da un aspect socialist, de exemplu blocurile de la Palatul Regal (1959), iar în Ploieşti cele din Piaţa Victoriei (1960-1962). S-au mai făcut „plombe” în zonele centrale din Bucureşti unde rămăseseră goluri între imobilele construite de boierii interbelici pe locul fostelor case. S-au construit şi cartiere de dimensiuni reduse, de exemplu şi Pajura şi Calea Griviţei.

Mega-cartierele anilor 1960-1970

În anii 1960 a început construcţia mega-cartierelor la periferia oraşelor, dominate de blocuri cu 4 şi 9 etaje plus dotări socio-culturale şi spaţii verzi generoase, distanţă minimă între blocuri fiind de 30 metri. Se evita construirea de blocuri orientate către şoselele principale, iar în cazul în care se construiau, se lăsa spaţiu verde minim 15 metri până la troturar.

Video filmat de mine (daca vreţi, abonaţi-vă la canalul meu)

Spre sfârşitul anilor 1960 a apărut fenomenul de îndesire, nu ştiu dacă acest lucru s-a întâmplat datorită venirii lui Nicolae Ceauşescu la putere sau a fost iniţiativa lui Dej.

Blocurile turn aveau 10 etaje în loc de 9, distanţă minimă între faţade a fost redusă de la 30 la 25 metri în a doua jumătate a anilor 1960 şi încă o dată la 20 metri în jurul anului 1970, au apărut noi blocuri pe spaţiile verzi din proiectul iniţial (vedeţi zona Favorit din Drumul Taberei plină de blocuri de 10 etaje construite în 1969-1972 ieşite din tiparul celor anterioare). Cartierele construite după 1970 sunt aproape lipsite de dotări socio-culturale.

La sfârşitul anilor 1960 au apărut apartamente cu grade diferite de confort „pentru familii cu venituri diferite” (deşi eu stiam că în comunism salariile erau aproximativ aceleaşi pentru toţi).

Era demolărilor 1975-1990

După 1975 în majoritatea oraşelor s-a evitat construirea de noi cartiere de blocuri la periferie, probabil din dorinţa lui Ceauşescu de a nu sacrifica teren agricol. Construcţia de blocuri a avut loc în interiorul oraşelor, prin demolări de-a lungul bulevardelor, precum Calea Dorobanţi, Ion Mihalache, Nicolae Titulescu, şi Iuliu Maniu (începând cu 1975), ca ulterior în anii 1980 să se demoleze fară milă întregi cartiere de case, atât în Bucureşti cât şi în majoritatea oraşelor.

Tiparul blocurilor s-a schimbat, în loc de blocuri bară, cub şi turn, după 1977 s-au construit blocuri însiruite de-a lungul străzilor. Toate apartamentele de 4 camere precum şi cele de 3 camere confort 1 au fost dotate cu 2 băi (anterior doar apartamentele de 4 camere confort 1 aveau 2 băi). Procentajul apartamentelor de 2 camere a scăzut în favoarea garsonierelor şi apartamentelor 3 şi 4 camere. Pentru muncitori şi nefamilişti nu s-au mai construit cămine cu băi la comun, ci blocuri de garsoniere, fiecare cu bucătărie şi baie proprie.

Spaţiul verde a fost redus considerabil datorită reţelei stradale, cartierele par mai îndesite, în ciuda faptului că densitatea de apartamente pe hectar a scăzut, datorită risipei de spaţiu cauzată de prea multe străzi şi blocuri neechidistante.

În jurul anului 1985 s-a introdus o nouă serie de blocuri cu apartamente de mărime sporită: garsonieră 35-40 m², 2 camere 55-60 m², 3 camere 75-80 m², 4 camere 90-100 m², sufragerile având 20 m² iar dormitoarele 12-14 m².

Blocurile rurale

„Pentru aducerea condiţiilor de trai de la sate cât mai aproape de cele de la oraşe” s-au construit blocuri şi în comunele suburbane, acestea au aceeaşi formă cu cele de 4 etaje din oraşe, dar au doar 2-3 etaje, şi sunt completate de vile P+1 cu 4 apartamente.

Otopeni este cea mai sistematizată comună (126 blocuri, 221 scări, aproximativ 2000 apartamente), un număr semnificativ de blocuri sunt şi în 1 Decembrie, Bragadiru, Pantelimon, Popeşti-Leordeni, Snagov, Voluntari. Toate construite în ultimul cincinal de comunism, sunt compuse din blocuri din seria 1985 cu apartamente mari, dominate de 3 camere, astfel estimez suprafaţa medie la 70 m². Oare cum ar fi arătat aceste comune dacă regimul comunist mai rămânea încă 5-10 ani?

Revoluţia din 1989

Ţinând cont că construcţia unui bloc dura aproximativ 1 an, estimez că în fiecare judeţ, zeci de blocuri au fost în construcţie la momentul revoluţei din decembrie 1989. Demolările au fost oprite iar construcţia blocurilor începute s-a încetinit semnificativ.

În acest video filmat în Piaţa Victoriei în zilele revoluţiei puteţi vedea blocul central într-o fază avansată a construcţiei, a fost finalizat după revoluţie, 3 scări ca apartamente iar celelalte 4 scări au devenit birourile Victoria Business Center, păstrând faţada comunistă, dar blocul alăturat de pe Lascăr Catargiu care nu era aşa avansat, faţada i-a fost îmbrăcată în sticlă şi transformat în birouri. Pe colţul pieţei din nord-vest au fost niste blocuri abandonate la niveul parterului până în 2004 când fundaţia a fost demolată pentru pentru construcţia America House şi turnului BRD.

Unele blocuri începute în 1989 au fost finalizate după mai bine de 20 ani, de exemplu blocul M38 de pe Nerva Traian, a cărui construcţie a fost reluată în 2008 şi finalizată în 2010-2011, în timp ce altele nu au fost niciodată finalizate. De notat ca nici Casa Poporului începută în 1984 cu termen de finalizare August 1990, a rămas nefolosită până în 1997 şi nici până în prezent nu e terminată (subsolurile). Să nu uităm de Casa Radio care nu a fost niciodată folosită deşi au trecut peste 30 ani de la începerea construcţiei.

4 blocuri pe strada Nerva Traian, în construcţie în 1989 şi trasformate ulterior în clădiri de birouri
Blocuri neterminate transformate în birouri pe Nerva Traian Blocuri neterminate transformate în birouri pe Nerva Traian

Bloc abandonat în cartierul Aviaţiei demolat în februarie 2017
(ştire + live din timpul demolarii + timelapse video)
Unfinished block in Aviatiei neigborhood Unfinished block in Aviatiei neigborhood

Planuri de sistematizare neterminate

Bucureşti: Bulevardul Burebista se înfundă în case în loc să facă conexiunea cu Bulevardul Camil Ressu, Strada Matei Basarab era blocată de o casă (demolată în 2011), Calea Călăraşilor se îngustează la 2 benzi pe o bucată de 1 km, Şoseaua Panduri face un cot deşi pe poza din satelit se poate observa că au fost demolate casele pentru îndreptarea străzii, etc.

Ploiesti: strada Ştefan Greceanu se îngustează la 2 benzi pe o bucată de 300 metri, strada Gheorghe Grigore Cantacuzino nu face conexiunea cu strada Vasile Lupu şi Piata Eroilor, aşa cum era în proiect.

Metroul, unul din puţinele proiecte comuniste care într-adevăr au îmbunătăţit calitatea vieţii, a fost proiectat initial în 1938 pe timpurile lui Carol al II-lea, dar proiectul nu a fost pus în practică din cauza războiului, apoi regimul comunist nu l-a mai considerat necesar până în anii ’70. Construcţia metroului a început în 1975 în timpul lui Ceauşescu şi urma să fie finaliată în anul 2000 cu 8 linii de metrou totalizând în jur de 100 km. Prima linie s-a deschis în 1979, iar până în ziua revoluţiei s-au dschis 3 lunii totalizând 55 km. Între 1990 şi 2000 idioţii capitalişti au reuşit performanţa să deschidă încă 8 km de linii începute de comunişti. Oare cât timp le va lua capitaliştilor să construiască o linie de metrou de la zero, Drumul Taberei – Eroilor – Pantelimon sau una care să lege Bucureştiul de aeroportul Otopeni?

Cum ar fi arătat România daca comunismul ar fi căzut mai devreme, la tentativa de revoluţie de la Braşov din 1987?

Ar fi fost un dezastru şi mai mare, în Ploieşti, Bulevardul Republicii şi strada Gheorghe Doja ar fi fost şi ele pe o porţiune îngustate la 2 benzi ceea ce ar fi însemnat un trafic greoi pe axa nord-sud. Dacă mai suportam măsurile de austeritate încă vreo 5-10 ani, traficul auto ar fi fost azi mai fluid, Ceauşescu termina planurile de sistematizare şi metroul, care fusese proiectat să aibă 8 linii până în anul 2000.

Cum ar fi arătat România dacă comunismul nu înlocuia monarhia?

  • Probabil ca Turcia, o ţară subdezvoltată în ’50-’80 dar care ne-a luat-o înainte în anii 1990.
  • Bucureştiul nu avea 2 milioane locuitori ci vreo 4-5 milioane (vezi Istanbul), în timp ce restul oraşelor se dezvoltau mai lent ca în comunism.
  • Metroul circula din anii 1940 (dacă nu venea războiul).
  • Dezvoltatorii privaţi continuau haotic construcţia de blocuri în zona centrală, pe parcele cu forme neregulate, iar cutremurul din 1977 ar fi făcut de 5-10 ori mai mulţi morţi (dacă nu se băgau norme seismice mai devreme ca cele din 1963).
  • La periferia oraşelor nu erau cartiere de blocuri, ci doar mici colonii industriale şi parcelări gen Vatra Luminoasă, în rest mahalale fără apă şi canalizare.
  • Electrificarea satelor României ar fi durat zeci de ani (în anii ’60 comuniştii au băgat curent în aproape toate satele), şcolile la sate erau puţine şi rata analfabetismului era mai mare.

După 1990: haosul urbanistic

L-am împuscat pe Ceauşescu, avem dreptul de a ne vota conducătorii, libertatea de a alege locul de muncă, libertatea de a pleca din ţară, avem maşini, calculatoare, telefoane mobile, internet, DAR…

Cel puţin în Ploieşti, în cei 30 ani care s-au scurs de la revoluţie, nu s-a construit nici o şcoală, grădiniţă sau spital de stat, ci doar imobile cu utilitate îndoielnică, precum biserici, case de pariuri, jocuri de noroc, etc. Şi dacă s-ar construi şcoli şi spitale, ar fi inutile fiindcă majoritatea profesorilor şi medicilor fug din ţară.

În domeniul rezidenţial, ultimii 30 ani nu s-a mai construit nici un cartier nou în Ploieşti, în afară de cartierul Tineretului (99 loturi de casă date de primărie lângă strada Ghighiu) şi cartierul Albert care e un labirint de tarlale agricole care nici nu au adresă stradală, ce să mai zic de asfalt.

În Oradea, următorul oraş ca populaţie după Ploieşti, s-au construit noi cartiere de case de câţiva kilometri pătraţi în zona sudică (comparând pozele din Google Earth din 2004-2020), reţea stradală este planificată cu străzi paralele, dar şi aici lipseşte asfaltul.

Blocurile ANL

Agenţia Naţională pentru Locuinte s-a înfiinţat în baza Legii nr. 152/1998, a preluat blocurile începute în comunism şi neterminate, şi a început construcţia unor noi cartiere de blocuri. Comparat cu anii ’70 şi ’80 când se construiau peste 100.000 apartamente pe an, ANL a finalizat doar 31.643 apartamente în 14 ani (conform PDF-ului din 2014), în condiţiile în care au fost înregistrate peste 100.000 cereri de locuinţe pentru tineri.

Conform spuselor unor vizitatori ai site-ului, au existat blocuri construite de stat în anii 1990, începute după revoluţie şi finalizate înainte de înfiinţarea ANL. Exemplu: 8 blocuri pe strada Milioara în Târgovişte cu o formă foarte ciudată finalizate în 1995. Ştie cineva în ce scop au fost construite?

România vs ţările civilizate

Guvernul din ţările civilizate construieşte ditamai oraşele de la zero, cu infrastructură şi transport public planificat (care începe să circule când apar primii locatari), după care vinde parcele de teren dezvoltatorilor imobiliari, rezervând unele parcele pentru instituţii publice şi de învăţământ. Exemple: New Cairo (300 km², 5 milioane locuitori), Bahria Town Karachi (190 km², 1 milion locuitori) şi noile oraşe din Singapore.

Guvernul din România nu se mai implică deloc în dezvoltarea oraşelor, dezvoltatorii privaţi (mulţi interlopi) cumpără teren agricol şi construiesc blocuri şi vile, unele „de lux” la care poţi ajunge doar cu maşini de teren sau elicopter, asfalt nu există şi uneori nici canalizare. Vedeţi Chiajna sau Voluntari, sunt un labirint de străzi, multe de doar 3-4 metri lăţime, lungi de 200-300 metri după care se înfundă, făcănd dificil accesul maşinilor de pompieri. Apartamentele se vând la preţuri de nimic, aproape nimeni nu vrea să locuiască aici. Şcoli, magazine şi transport public nu există, locatarii sunt dependenţi de maşina personală la fel ca americanii care locuiesc în suburbii, contribuind la aglomerarea traficului Bucureştean.

Sistematizarea, practicată atât în România comunistă cât şi în România interbelică, şi în majoritatea ţărilor capitaliste, a dispărut complet în România de azi.

Foştii proprietari, după ce au primit apartament plus despăgubiri financiare pentru terenul şi casa demolată, au reuşit să obţină terenul înapoi şi l-au vândut către dezvoltatori. Puteti compara străzile actuale cu cele vechi cu pozele aeriene de pe fostulbucuresti.github.io. De exemplu pe Calea Vitan e un perimetru dreptunghiular sistematizat pentru construcţia de blocuri, care nu au apucat să fie construite, terenul a fost retrocedat şi azi s-au construit clădiri oblice conform aliniamentului parcelelor dinainte de demolare:

Casele din zonele centrale care au supravieţuit demolărilor regimului Ceauşescu sunt vânate de dezvoltatorii imobiliari care le demolează pentru a le înlocui cu blocuri (ca în perioada interbelică), se mai construiesc blocuri şi mall-uri pe locul fostelor uzine comuniste, care generează un trafic auto masiv pe o infrastructură care nu a fost proiectată pentru aşa ceva. Exemplu: Strada Mihai Eminescu nr. 181, jumătate de casă duplex parter+pod a fost înlocuită cu un bloc cu 8 etaje şi 15-16 apartamente fără vreun loc de parcare:

Dacă cartierele comuniste nu sunt destul de îndesite, au apărut blocuri noi între blocurile vechi. În ţările civilizate locatarii sunt proprietari pe o cotă-parte din suprafaţa totală a cartierului, în România suntem proprietari pe o cotă-parte din terenul efectiv de sub bloc, primăriile având dreptul să retrocedeze spaţiul verde din jurul blocului la foştii proprietari dinainte de comunism, care vând terenul la dezvoltatori imobiliari. Exemplu: cartierul Floreasca.

Floreasca site plan Floreasca chaotic buildings

Alt exemplu este parcul Prisaca Dornei care începând cu 2007 s-a umplut de case şi blocuri. 12 hectare din parcul Titan au fost retrocedate în 2005, după 10 ani de procese, primăria nu a putut dovedi că terenul a fost parc, fiind considerat teren viran construibil, vom vedea probabil un nou mall sau cartier de blocuri, sursa: hotnews.ro.

Dacă după 1977 procentajul de apartamente cu 3 camere a depăşit pe cel cu 2 camere, începând cu anii 2000 apartamentele de 2 camere au redevenit dominante, însă camerele erau mai mari. Pentru comparaţie, în ţările capitaliste din vestul Europei, dar şi în Turcia, China, Coreea, Japonia, Singapore, etc, apartamentele de 4 camere sunt cele dominante.

După 2010 s-au construit apartamente tot mai mici. Arhitecţii sfidează legea, de exemplu proiectează blocuri cu garsoniere (suprafaţa minimă legală 36 mp) pe care le vând ca apartamente de 2 camere (1 dormitor şi sufragerie+bucărărie open-space, sub minimul legal de 52 m² la 2 camere). Sau elimină uşa între hol şi sufragerie, includ holul în suprafaţa sufrageriei să aibă minimul legal de 22 m². În alte cazuri legea este vizibil încălcată şi totuşi autorităţile corupte dau autorizaţie de construcţie la proiecte care nu respectă distanţa minimă între clădiri sau suprafaţa minimă a camerelor.

După ce autorizaţia de construcţie e obţinută fraudulos, unii arhitecţi modifică proiectul, adăugând etaje în plus sau reamenajând parcarea de la subsol în apartamente, iar după ce toate apartamentele au fost vândute, unii constructori au dispărut fără a mai pava parcarea sau a construi facilităţile promise în proiect: loc de joacă pentru copii, racordarea la utilităţi, etc.

Pe intrarea Giurgului nr. 23 a început în 2012 construcţia unui bloc P+4+M la doar 4 metri de blocul comunist P+3, al căror locatari s-au revoltat şi au oprit construcţia, iar în 2018 au câştigat în instanţă demolarea blocului neterminat pe cheltuiala dezvoltatorului. Controalele autorităţilor au scos la iveală că dezvoltatorul a încălcat autorizaţia de construire dar şi că primăria a eliberat-o fără să respecte normele în domeniu. Sursa: stirileprotv.ro.

Guvernul a stabilit (când?) TVA la 5% pentru apartamentele sub 140.000 euro, faţă de 19% la restul. Unii dezvoltatori au început să proiecteze blocuri cu apartamente alăturate care pot fi cumpărate împreună şi uni. Legea a fost schimbată pe 1 ianuarie 2023, reducând plafonul de TVA 5% la 120.000 euro şi permiţând achiziţia unui singur apartament cu TVA redus (sursa: wall-street.ro). O lege tâmpită după părerea mea, fiindcă încurajează construcţia de apartamente mici.

Viitorul: demolarea blocurilor comuniste

Moscova a anunţat în 2017 că va demola 10% din apartamente din oraş, şi anume blocurile Khrushchevka construite în anii ’50 şi ’60, necesitând mutarea a 1,6 milioane de oameni. Rămâne un mister cum funcţionează programul, cine va construi noile blocuri, dacă locatarii vor primi locuinţe în blocurile noi sau despăgubiri cu care să îşi cumpere o nouă locuinţă. În oraşele mici cu buget mai mic, blocurile Khrushchevka riscă să mai rămână mulţi ani.

Buzău a propus în 2016 demolarea blocurilor din centru din anii 1960.

Primarul Ploieşti a propus în ianuarie 2022 demolarea unui bloc din ~1960 cu 112 apartamente motivând (într-un mod prostesc) că prin asta va readuce Ploieştiul pe lista oraşelor atractive turistic.

Singapore a introdus în 1995 Selective En-bloc Redevelopment Scheme prin care se demolează blocuri dinainte de 1980 cu spaţii largi între ele după ce se construiesc blocuri mai înalte pentru mutarea locatarilor. Sunt anunţati că blocul va fi demolat peste ~5 ani şi sunt compensaţi la preţul pieţei şi ei pot cumpăra un apartament mai mare sau mai mic în funcţie de nevoi, în noul bloc care se va construi alături. Unii cumpără apartmamente vechi special ca să prindă SERS, proprietarii umflă preţul şi astfel după 2008 programul nu mai e profitabil pentru guvern: https://www.teoalida.com/singapore/serslist/

În România e nevoie de un astfel de program, măcar pentru blocurile construite înainte de introducerea normelor seismice în 1963, majoritatea celor expertizate fiind încadrate în clasa risc 1 şi 2. Problema este în Constituţia României, care oferă prea multe drepturi proprietarilor, împiedicând exproprierea până primesc despăgubiri cât vor ei peste pretul pieţei, astfel blocând proiecte de importanţă naţională (autostrăzi). Singurele blocuri comuniste care au fost demolate au fost cămine de nefamilişti (având un singur proprietar: o uzină care le-a vândut sau s-a închis) şi blocurile avariate de explozii de gaz după ce experţii au determinat că nu mai sunt sigure.

Pentru ca proprietarii să fie dispuşi să se mute în blocuri noi, trebuie ca acestea să ofere cel puţin aceleaşi condiţii ca blocurile comuniste (rezistenţă la cutremur, spaţiu verde suficient, infrastructură, şcoli şi transport public în raza de câteva sute de metri).

Despre mine

Studiez arhitectura comunistă din 2005 şi încă de atunci am scris niste articole similare cu acesta, arătând la prieteni fără a le publica pe internet. Am publicat un articol în engleză sumarizat pe teoalida.com/world/europe în 2012, iar în 2017 l-am tradus înapoi în română şi extins cu părţi din articolele în română scrise anterior, organizând blocurile comuniste pe cincinale, şi publicat pe www.teoalida.ro/arhitecturacomunista/, ulterior am extins articolul şi redenumit /istoria-blocurilor/ apoi partea despre comunism mutată pe planuri blocuri comuniste.

În 2020 în timpul studiilor pentru realizarea hărţii Bucureşti am observat că noile modele de blocuri nu s-au introdus în 1975, 1980, 1985, ci în 1977, 1983, 1985, şi am modificat din nou.

Notă: cifrele în metri pătraţi reprezintă suprafaţă utilă înterioară, fără pereţi şi balcoane. Nu vă lăsaţi seduşi de cifrele din anunţurile de pe OLX, e la modă să se exagereze la metri pătraţi, să se specifice suprafaţa totală incluzând pereţii şi balcoanele, ceea ce nu e corect!

Vedeţi şi radunegoita.ro, un arhitect care analizează blocurile noi construite, arătând cât de prost au fost proiectate (în special la lipsa de confort şi ergonomie în plan) comparat cu blocurile comuniste. A publicat o carte „Disconfort Residence„.

https://panorama.ro/parcari-bucuresti-masina-mentalitate-oras
Etichete:

10 commentarii

  1. Buna ziua! Va salut din Timisoara si va felicit pentru acest site foarte util si bine documentat. De profesie, sunt inginer mecanic, ci nu arhitect, dar a inceput sa ma intereseze constructia blocurilor din perioada socialista, intrucat de ceva timp, din motive personale, am inceput sa luam in calcul sa ne mutam din apartamentul nostru cu 2 camere intr-un apartament cu 3 camere, intr-un bloc construit in anii `80. In cautarile noastre, a inceput sa ma intrige ceva si inca nu am deslusit misterul, anume de ce majoritatea blocurilor construite in anii `80, in cartierele din Timisoara de care suntem interesati (Zona Lunei, Printul Turcesc, Baba Dochia, Timocului, Dorobantilor), acestea sunt prevazute cu subsol tehnic din proiectare, in care oamenii si-au mai incropit cate o boxa si foarte putine blocuri, chiar extrem de putine, sunt prevazute din proiectare direct cu boxe, ceea ce mi se pare foarte decent. Care este explicatia? De ce foarte putine blocuri sunt prevazute din proiectare cu boxe, construite decent si cele mai multe cu subsoluri tehnice, fara boxe? De asemenea, asa cum am citit in articolul dumneavoastra, foarte putine sunt prevazute si cu garaje (parcari subterane).
    De asemenea, fiind pasionat si de istorie, chiar si de istoria arhitecturii urbane, imi puteti recomanda o carte in acest domeniu?
    Multumesc!
    Cu stima,
    Marcel

    1. O parte din blocuri in Bucuresti de exemplu au si destinatie de adapost in caz de calamitate iar in aceste locatii cred ca este interzisa amenajarea de boxe. Marea majoriate a propietarilor care si-au amenajat boxe au facut o pe cont propriu iar distributia s a lor s a facut in fnctie de rapiditatea cu care fiecare si a amnajat (nu exista titlu de proprietate pe alece spatii).

  2. Buna ziua. Va recomand Locuirea urbana-schita pentru o abordare evolutiva a dl arhitect Peter Derer. Cartea prezinta evolutia si tipologia ansamblurilor rezidentiale din Romania.

  3. asi dori sa stiu daca constructile de pe strada URANUS 100, bloc 53, sector 5 Bucuresti au existat autorisatie de construire in perioada anului 1983-1984
    va multumesc

  4. Bună ziua! De ce au blocurile numere? Nu toate, dar marea majoritate. Ca oricum numărul străzii difera. De ce nu e ca la case, strada și numărul, eventual unde sunt 2 blocuri sa fie str, blabla, nr. 5, bl. A,Bc…

    1. Blocurile din zona centrală şi din cartier Floreasca au fost construite pe străzi existente, au doar adresă stradală fără număr de bloc. Dar în cazul cartierelor construite în câmp, se proiectau întâi blocurile şi apoi se stabileau numele străzilor.

      În Buzău blocurile nu aveau număr de stradă ci doar numele străzii şi numărul blocului până în 2018 când cartiere de blocuri au fost reorganizate câteva zeci de alei au primit nume pentru prima dată, şi toate blocurile au primit şi număr de stradă (unele fiind alocate noilor alei în locul străzii principale).

  5. Blocurile interbelice: din păcate multe suferă de diverse probleme. Riscul seismic e dat şi de ce îşi doreau clienţii, dar şi de necunoaşterea cinematicii cutremurelor, plus că nu exista beton rezistent (cel mai bun era Marca 100, comunistele având şi 150-200). Multe nu au stâlpi continui la etajele retrase, aşa că uneori se sprijină stâlpul pe o grindă; rău e când ai aşa ceva la nivelurile inferioare, că o grindă trebuie să ducă o greutate şi mai mare decât grinda de la ultimul etaj sau ultimele două etaje.
    Apartamente împărţite uneori aberant, ca să iasă la profit – obiceiuri vechi, frumoase la stradă, în spate precum căminele de nefamilişti, paliere înguste, scări curbate (spiralate), eventual fără iluminat natural, holuri mici. Băi mici (nu ştiu de ce), uneori fără geam, bucătării mici, că nu se mânca în bucătărie, camerele de serviciu, şi ele mici. Şi doar o baie, eventual un W.C. de serviciu, deşi la 4 camere ar fi putut pune încă o baie. Există şi excepţii, cu apartamente cât de cât o.k., băi şi bucătării mai mari, spaţii comune mari sau decente ca suprafaţă, eventual scări drepte, dar sunt rare. Am stat într-unul cât de cât o.k. câţiva ani (copil), dar tot are scara curbată neiluminată natural la parter (dar nu e prea curbată), scara de serviciu (cel puţin una dintre ele) neiluminată natural (dar măcar e îngustă şi asta probabil o face mai sigură) şi la etaj restras stâlpul pe grindă. Blocul are R.S. 2 Apartamentele, aşa şi aşa, totuşi bucătărie în care puteau sta la masă 4 persoane. Spaţii comune, dimensiune normală. Lift de 4 persoane – excepţie la vremea aia. Iar faţada din spate, arată aşa şi aşa; probabil având vedere dinspre o altă stradă, i-a fost un pic ruşine arhitectului să arate urât.
    Mai e Blocul Burileanu – Malaxa care are spaţiile comune chiar de dimensiuni normale (şi avea şi 3 lifturi, dintre care unul la scara de serviciu), am văzut bloc care avea 3 lifturi şi doar o scară (de serviciu), cele 2 părţi fiind separate printr-o uşă dublă. Dar şi astea sunt excepţii.
    Excepţii mai erau şi cele de 3-4 etaje care aveau ascensor. Uneori scos din uz sau chiar casat de idioţii care locuiesc în ele.

    Unele comuniste au şi ele probleme cu riscul seismic. De exemplu, normativul din 1963 ia în considerare un tip de cutemur care nu are legătură cu cel tip Vrancea. Altele sunt neîngrijite şi cred că le-a fost afectată structura. Mai existau Dorei care făceau prostii.
    Apartamente în general mici, semidecomandate, multe fără măcar toaletă de serviciu. Dar la împărţire, mai bune decât destule interbelice sau aberaţii care se fac acuma.
    Izolaţie termică proastă adeseori, mai ales la cele din panouri. Idem fonică.
    Fără lift la sub P + 5 (uneori şi la P + 5), cu excepţia unor blocuri făcute pentru „cine trebuie”.
    Dar să nu cobim, că fără ele, ar fi fost nasol cu spaţiul locativ.

    În interbelic exista o preocupare pentru locuinţe sociale, dar nu a ieşit prea multe.
    A.N.L. … de ar face 5.000 de locuinţe pe an, ar fi ceva. Există teoretic mai multe posibilităţi azi, practic… Cică o ducem mai bine decât în comunism.
    Pe lângă Riscul Seismic, am văzut la unele blocuri capitaliste post-1989 nişte aberaţii mai ceva decât la unele comuniste sau chiar interbelice. Inclusiv la cele „de lux”. E îndeajuns să te uiţi pe planuri şi poze. Măcar de ar fi finajele de lux.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *